الخميس، 17 يونيو 2010

سرعة الظلام





السرعة بتساوي المسافة على الزمن..وسرعة الضوء عرفنا نحسبها..لكن ما هي سرعة الظلام؟؟!..

عندما تتعرض للمواقف التالي ذكرها يختفي الضوء بالرغم من وجوده..وتجد الظلام ساد من حولك..

مثلا تكون واقف بتتكلم مع واحد/ة مانتش طايق خلقته/ا..هتحسب المسافة بينك وبينه/ا..لكن عمرك ماهتعرف تحسب الزمن اللي فعلا انت حسيت انه مرة عليك..الساعة اللي معاك هتقلك مثلا ربع ساعة..لكن هل فعلا انت حسيت ان ربع ساعة عدت عليك؟!

اذا كنت في محاضرة او سكشن لمادة بضان خنيقة مدتها مثلا 3 أو 4 ساعات..ومادة تانية حلوة مدة المحاضرة مثلا ساعة..هل هتحس ان ساعة فعلا مرت عليك؟!..طب تخيل ان مادة بضان مدتها ثلاث أو اربع ساعات..الوقت هيعدي عليك ازاي؟!..

او انك تبقى قاعد في امتحان ومش عارف اي حاجة في اي حاجة ومش لاقي حاجة تكتبها وقاعد محلك سر..وتنتظر مرور نصف الوقت بتاع الامتحان عشان تنجز وتقوم تمشي..لو الامتحان مدته ساعتين..وخلاص الساعة عدت وقمت تسلم الورقة فاضية..هل الوقت اللي انت قعدته عمال تتفرج على ورقة الاجابة فعلا ساعة؟!..طب في مادة تانية جاوبت وكله تمام..قارن كدة بين الوقت في الحالتين..

قاعد بتتفرج على فيلم لتامر حسني او كليب له..شوف كدة وانت بتتفرج على كليب مثلا لعمر دياب او بتتفرج على فيلم للسقا او كريم عبد العزيز..هل الوقت في الحالة التانية زي الوقت في الحالة الاولى؟!..

بتلعب رياضة معينة..وبيدربك كابتن ابن رخمة..شوف وقت التمرين هيعدي عليك ازاي..وقارن بينه وبين لو كابتن انت بتحبه بيدربك..

بتقرأ كتاب والموضوع اللي فيه مانتش طايقه،والكاتب اصلا ممل في اسلوبه..بعد ماتخلصه هتقول اخيرا خلصته..اوففف....قارن بينه وبين كتاب موضوعه مثير.. مكتوب بطريقة تشدك والكاتب مبدع في اسلوبه..فجأة وانت بتقرا تقول ايه دا هو الكتاب خلص؟!..

بتتفرج على نوعية افلام بتكره اللي جابوها..والقصة تافهة وابطال تعبانيين....لكن يا سلام بقا لو فيلم ابطاله جامدين وقصة تمام واخراج رائع..قارن بين الوقت في الحالتين..

هذه بعض الامثلة يا عزيزي..

ستتمكن من حساب المسافة..لكن لن تستطيع حساب كم مر عليك من الزمن..فدعك مما تخبرك به ساعة يدك..

وفعلا مثلما يقولون..الاوقات الحلوة بتعدي بسرعة ومبنحسش بيها..لكن الاوقات الرخمة انت عارف بتعدي ازاي عالواحد..

اذا الزمن هنا نسبي..هذه حقيقة..فالخمس دقائق في المواقف التي سبق ذكرها هيعدوا عليك كانهم ساعة ويمكن اكتر..المسالة نسبية تختلف من شخص لاخر..سرعة الظلام مش هتبقى ثابتة..لانها هتعتمد على مدى بضانك..فالبضان مسألة نسبية تختلف من شخص الى اخر..ولكل منّا قدرة تحمل تختلف عن الاخر..

فلولا اختلاف البضان لتساوت سرعة الانفجار..

اذا فسرعة الظلام هي سرعة البضان..


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق